skip to Main Content

Wallenbergs kemipris 2024 delas ut för första gången

Länk till Pressmeddelande (2024-04-11)

I år delades Wallenbergs kemipris ut för första gången.

Priset delas ut till deltagare i den svenska delen av tävlingen Kemiolympiaden. De tio skolor där de tre bästa eleverna får flest poäng gemensamt i provomgång II vinner. Dels tilldelas eleverna en summa pengar men även kemiinstitutionerna från deras skolor får en prissumma

De tilldelas Wallenbergs kemipris 2024

Placering Skola Ort
1 Berzeliusskolan Linköping
2 Katedralskolan Växjö
3 Kitas gymnasium Göteborg
4 Erik Dahlbergsgymnasiet Jönköping
5 Katedralskolan Lund
6 Solna gymnasium Solna
7 Enskilda gymnasiet Stockholm
8 Östra gymnasiet Trångsund
9 P A Fogelströms gymnasium Stockholm
9 Polhemskolan Lund

 

Wallenbergs kemipris kommer att delas ut fem år i rad. Det delas ut av Svenska Kemisamfundet och sponsras av Marcus och Amalia Wallenbergs Minnesfond.

– Syftet med priset är att skapa en större bredd i Kemiolympiaden och att få upp intresset för att man kan tävla i kemi – även om ens poäng inte räcker till för att gå vidare till finalen så kan man ändå vinna någonting, berättar Cecilia Stenberg från Kemiolympiadsnämnden. Prisets syfte är alltså främst att öka intresset för Kemiolympiaden och att stimulera att fler skolor och elever deltar. Sverige behöver också fler unga som blir intresserade av att fortsätta plugga kemi.

Läs mer om Wallenbergs kemipris 2024 och se vilka elever som går vidare till Sverigefinalen av Kemiolympiaden här.

Berzeliusskolan kammade hem förstaplatsen

De tre elever från Berzeliusskolan som fick flest poäng var (fr.v.) Markus Farnebäck, Hannes Niklasson och Alexander Ledin. Tillsammans fick de flest poäng av alla tre-i-topp på de deltagande skolorna. På bilden syns de tillsammans med sin kemilärare Jesper Svartz. Bilden togs under en prisceremoni i april.

FRÅGOR TILL LÄRAREN
Vad betyder det för er att skolan och era elever vann?
– Att vi vann Wallenbergs kemipris 2024 känns både ärofullt och väldigt stimulerande, säger Jesper Svartz. Det skapar extra engagemang att fortsätta bedriva kemiundervisning på en hög nivå. Eftersom Berzeliusskolan vunnit skoltävlingen av Kemiolympiaden de tre senaste åren var det extra roligt att vi kunde vinna även i år när det i och med Wallenbergs kemipris dels fått mer uppmärksamhet och dels innebar en prissumma till vår kemiinstitution. Men roligast var ändå att våra duktiga elever fick en prissumma som för en gymnasieelev var betydande. Det är roligt att kunna belöna duktiga elever.

Har du något tips till andra kemilärare? Hur skapar man ett intresse för kemi hos unga?
– Nästan alla barn och ungdomar har enligt min erfarenhet ett intresse för att ta reda på hur saker och ting fungerar och reagerar. Ämnet kemi är det ultimata ämnet för att med laborativt arbetssätt skapa och behålla den här upptäckarglädjen men även för att förklara hur ”allt” fungerar. Man ska som lärare inte underskatta betydelsen av att kunna ge riktigt bra kemiska förklaringar och på gymnasienivå är det dessutom bra att kunna sin matematik! Goda ämneskunskaper hos läraren är en bra förutsättning om eleverna ska lyckas.

– En annan viktig aspekt är att kunna ge en bredare bild av kemin än den som finns i kemiboken genom att ge riktiga exempel från tillverkningsindustrin, läkemedelsindustrin eller från moderna kemisk analys.