skip to Main Content

Här utvecklas framtidens batterier

Maria Åstrand, till höger, är chef för katodutvecklingen. Giada Martinova och Antonella Marra är ingenjörer från Italien som nyligen har börjat jobba på labbet. Foto: Oskar Omne och Northvolt

Som första tidning har Kemisk tidskrift fått titta in i Northvolts katodlabb i Västerås. Katodkemin avgör batteriets prestanda vilket ställer krav på recepten som utvecklas i labbet. Till 2030 ska hälften av katodmaterialet vara återvunnet.

Maria Åstrand trycker upp en tung dörr. Innanför öppnar sig en industrilokal med högt i tak. En handskbox står direkt till vänster. Längre in syns labbänkar på rad.

– Här inne sker den avancerade kemin, säger hon.

Som första tidning har Kemisk Tidskrift fått komma in på katodlabbet hos batteritillverkaren Northvolt i Västerås. Här arbetar kemister och materialvetare med att utveckla den mest kritiska komponenten i batterierna. Maria Åstrand är chef för aktiva material, vilket inkluderar katodutvecklingen, på Northvolt.

– När battericellerna väl sitter i elbilen är katodkemin avgörande för deras prestanda, säger hon och lägger snabbt till att det så klart är mycket annat som är viktigt i batterierna, som antalet elektrodlager, hur tjocka och täta de är samt elektrolytens egenskaper.

– Men katodmaterialets egenskaper sätter väldigt mycket av karaktäristiken hos cellen.

Totalt arbetar drygt 150 personer med katodmaterial, och fler ska det bli. Särskilt inom oorganisk kemi finns ett stort behov, berättar Maria Åstrand och hälsar glatt på två ingenjörer från Italien som nyligen börjat på labbet.

Northvolt har snabbt gått från idé till att bli en spelare att räkna med i batterivärlden. Företaget grundades 2016 av den tidigare Tesla-chefen Peter Carlsson, med målet att bygga världens grönaste batteri. Sju år senare har produktionen av litiumjonbatterier kommit igång i företagets första gigafabrik i Skellefteå, där ”giga” betyder att den sammanlagda lagringskapaciteten hos de tillverkade batterierna mäts i gigawattimmar.

Målet är att där om några år tillverka batterier med en kapacitet på motsvarande 60 gigawattimmar. Produktionen vid den första av sammanlagt fem produktionslinjer har börjat komma igång. En andra gigafabrik med en kapacitet på 50 gigawattimmar ska byggas i Göteborg, tillsammans med biltillverkaren Volvo Cars.

Här tog det tyvärr slut… Hela den här artikeln kan läsas i Kemisk Tidskrift nr 1 2023. Kemisk Tidskrift skickas ut till medlemmar i Svenska Kemisamfundet.

Läs mer om medlemskapet här: Medlemskap – Svenska Kemisamfundet

Text: Marie Alpman