skip to Main Content

”Nu vill hela klassen bli kemilärare” – Intervju med Johanna Juhlin, NKK

Biolog, lärare och förhandlingsombud – under våren tog Johanna Juhlin plats som ny ledamot i Svenska Nationalkommittén för kemi, NKK.

Johanna Juhlin.
Foto: Karin Svensson

Johanna Juhlin arbetar i dagsläget 20 procent som högstadielärare i matte/NO på Kunskapsskolan i Lund samtidigt som hon till 80 procent är förhandlingsombud och huvudskyddsombud för fackförbundet Sveriges Lärare.

– Jag och tre kollegor tar hand om samverkan och förhandling på central nivå för Kunskapsskolans 37 skolor runtom i landet. I min roll jobbar jag med ett 60-tal ombud på de olika skolorna.  

Johanna har arbetat på Kunskapsskolan sedan år 2011. Där startade den fackliga banan, då hon tidigt valdes ut till lokalombud. År 2014 blev hon biträdande föreningsombud för Lärarnas Riksförbund och sedan dess har uppdraget kontinuerligt utökats. 

– Jag är en förbättrare. Jag tycker om lag och avtal och gillar att jobba för att lärare ska få en bättre arbetsmiljö och bättre villkor.

Hur valde du från början att du ville bli lärare? 

– Min pappa var lärare inom matte, teknik och fysik på högstadiet och han var såklart en inspiration. Jag hade dessutom en väldigt bra NO-lärare på mellanstadiet; Gert. Lärarna var även bra i högstadiet och på gymnasiet var de fantastiska! Både min biologi- och min kemilärare uppmanade mig att utbilda mig till gymnasielärare och de lät mig hålla en egen lektion, den gav mersmak!

Intresset för matematik ledde Johanna till att söka sig till civilingenjörsutbildningen i maskinteknik på Lunds tekniska högskola, LTH. Efter ett tag sökte hon sig dock vidare till lärarutbildningen för gymnasielärare i Biologi och Naturkunskap för att sedan läsa till biolog på Lunds Universitet.

En stark fascination för genetik förde henne sedan vidare till en doktorandutbildning på Biomedicinskt centrum, BMC, vid Lunds universitet. Där påmindes hon om sitt intresse för lärande och hon valde att inte fullfölja utbildningen utan istället söka sitt första lärarjobb. Sedan dess har hon arbetat på flera olika skolor, på både högstadie- och gymnasienivå.

Har du något tips till andra lärare för hur man kan öka intresset och förståelsen för kemi hos sina elever?

– Jag tror att man ska satsa på laborationer. Min dotter går nu i tvåan på lågstadiet och hennes klass anordnade en dag då föräldrar skulle komma förbi och berätta vad de jobbar med. Jag genomförde några enkla labbar med barnen och nu vill hela klassen bli kemilärare!

Hur känns det att ha blivit invald i NKK?

– Det känns spännande och ärofyllt. Jag kan bidra med en insyn i lärarrollen.

Har du några speciella målsättningar som ledamot i NKK? 

– Kanske kan NKK sätta ihop ett laborations-kit för lärare eller ett häfte med laborationsinspiration. En plansch med periodiska systemet till varje skola i landet står högt upp på min mållista! Jag vill arbeta för starkare krav på labbar i skolan och för att det ska bli fler behöriga kemilärare, på gymnasiet men även på högstadiet. Jag är dock väldigt ny så först vill jag sätta mig in i vad som har gjorts och vad som är möjligt att göra.

Text: Erika Lindbom Sierakowiak