Tio skolor tilldelades Wallenbergs kemipris 2024. Läs mer om priset och hur vinnarna utses här: Wallenbergs kemipris 2024 delas ut för första gången – Svenska Kemisamfundet
Berzeliusskolan tog hem förstaplatsen
De tre elever från Berzeliusskolan som fick flest poäng var (fr.v.) Markus Farnebäck, Hannes Niklasson och Alexander Ledin. Tillsammans fick de flest poäng av alla tre-i-topp på de deltagande skolorna. På bilden syns de tillsammans med sin kemilärare Jesper Svartz.
FRÅGOR TILL LÄRAREN
Vad betyder det för er att skolan och era elever vann?
– Att vi vann Wallenbergs kemipris 2024 känns både ärofullt och väldigt stimulerande, säger Jesper Svartz. Det skapar extra engagemang att fortsätta bedriva kemiundervisning på en hög nivå. Eftersom Berzeliusskolan vunnit skoltävlingen av Kemiolympiaden de tre senaste åren var det extra roligt att vi kunde vinna även i år när det i och med Wallenbergs kemipris dels fått mer uppmärksamhet och dels innebar en prissumma till vår kemiinstitution. Men roligast var ändå att våra duktiga elever fick en prissumma som för en gymnasieelev var betydande. Det är roligt att kunna belöna duktiga elever.
Har du något tips till andra kemilärare? Hur skapar man ett intresse för kemi hos unga?
– Nästan alla barn och ungdomar har enligt min erfarenhet ett intresse för att ta reda på hur saker och ting fungerar och reagerar. Ämnet kemi är det ultimata ämnet för att med laborativt arbetssätt skapa och behålla den här upptäckarglädjen men även för att förklara hur ”allt” fungerar. Man ska som lärare inte underskatta betydelsen av att kunna ge riktigt bra kemiska förklaringar och på gymnasienivå är det dessutom bra att kunna sin matematik! Goda ämneskunskaper hos läraren är en bra förutsättning om eleverna ska lyckas.
– En annan viktig aspekt är att kunna ge en bredare bild av kemin än den som finns i kemiboken genom att ge riktiga exempel från tillverkningsindustrin, läkemedelsindustrin eller från moderna kemisk analys.