- This event has passed.
Stockholmskretsen: Magnus Ehinger berättar om varför han håller fast vid den pedagogiska metoden “flippat klassrum” i sin kemiundervisning
18 oktober, 2019, 18:30
Ingvar Lindqvist-pristagaren Magnus Ehinger berättar om varför han håller fast vid den pedagogiska metoden “flippat klassrum” i sin kemiundervisning på gymnasieskolan Spyken i Lund.
“Den som växt upp på 70- och 80-talets Sverige har förmodligen blivit utsatt för en del pedagogiska ”flugor”. Ibland har det varit AV och Pogo pedagog, ibland portfoliopedagogik, lärstilar eller PBL – mer eller mindre långlivade dagsländor. I ett ”flippat klassrum” vänder man på den traditionella undervisningen. Istället för att läraren ger föreläsningar i skolan och eleverna gör en läxa hemma får eleven ”föreläsningen” hemma (ofta via en videogenomgång), och gör sedan den ”traditionella” läxan i klassrummet – med läraren som professionellt stöd. Magnus Ehinger, prisbelönt pedagog och lektor i kemi och biologi på gymnasieskolan Spyken i Lund förklarar varför flippat klassrum inte bara är ytterligare en pedagogisk fluga”