LKAB satsar 80 miljoner kronor på forskning som ska leda till en mer hållbar gruvdrift. Målsättningen är att ha koldioxidfria processer och produkter på plats år 2045.
Av de 80 miljonerna kommer halva summan att satsas på samarbete i fyra olika forskningsprojekt tillsammans med Luleå tekniska universitet.
– Sedan starten av Luleå tekniska universitet och speciellt de senaste årtiondena, har LKAB varit vår starkaste samarbetspartner. Vi är mycket glada att vi har fått förnyat förtroende att hjälpa till i den gröna omställningen som LKAB inlett. Det ligger helt i linje med Luleå tekniska universitets strategi för en framtida autonom, effektiv och hållbar gruvbrytning, säger Daniel Johansson, professor i gruv- och berganläggningsteknik vid Luleå tekniska universitet, i ett pressmeddelande.
– Att öka säkerheten och sänka koldioxidutsläppen, men också öka produktiviteten i våra gruvor är oerhört viktigt för att LKAB ska kunna fortsätta leverera klimateffektiva järnmalmsprodukter. Den här satsningen är ett steg av många som hjälper oss att nå våra mål, säger Jordi Puig, avdelningschef för gruvteknik, LKAB, i ett pressmeddelande.
LTU kommer att delta med tio seniora forskare samt flera doktorander och postdoktorer. Arbetet med projekten påbörjas omedelbart och kommer att pågå fram till slutet av år 2024. De fyra projekten är:
Utvärdering av alternativa brytningsmetoder. Målet är att optimera gruvtransportprocesser med integration av ny utrustning och att hitta förbättringar i produktivitet, energiförbrukning och processeffektivitet i gruvdriften.
Förbättra produktivitet och energieffektivisering vid lastning av malm. Målet är att bland annat utveckla och utvärdera nya utlastningskriterier vid olika potentiella produktionsscenarios.
Strategier vid brytning på stora djup för att hantera seismiska risker. Här ska forskarna utveckla ett verktyg för seismisk riskbedömning och metoder för att utvärdera brytningens effekter samt se möjligheterna med att prediktera seismiska händelser.
Alternativa transportsystem för gruvindustrin. Här ska helt nya alternativa transportsystem för gruvindustrin undersökas för att få till en effektiv materialhantering under jord.
– Forskningsprojektens fokus och ambitioner ligger helt rätt i tiden, när vi nu går mot nya samhällsviktiga mål med stora tekniska ambitioner. Vi ser fram emot att få vara med att bidra till detta teknikskifte, där även säkerheten är av största vikt, säger Daniel Johansson.
I LKAB:s samverkansprojekt för en digitaliserad, automatiserad och koldioxidfri gruva har en regelbunden dialog förts med akademien och i början av 2021 togs beslut om att finansiera tio forskningsprojekt. Förutom med Luleå tekniska universitet, sker samarbeten med Örebro universitet och Mälardalens högskola och diskussioner förs med fler universitet.
–Forskningsresultaten kommer att delas fritt som så kallad ”open source” med våra partners ABB, Combitech, Epiroc och Sandvik och på sikt även med andra företag, säger Jordi Puig.
